Hans Edvard Eliassen og Maren Sofie Kristiansdatters barn.

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn23305
Innlegg: 43
Registrert: 14. desember 2008 kl. 21.49
Sted: ASKIM

Hans Edvard Eliassen og Maren Sofie Kristiansdatters barn.

Legg inn av dn23305 » 22. april 2009 kl. 17.11

Maren Sofie var min bestefars tante, født 1860 på Nethus i Skiptvet. Hans, f 1856 i Spydeberg var sønn av Elias Arnesen på Nordby.
De giftet seg i Skiptvet 1885. Elias Arnesen kjøpte Hauger i 1886. Ut fra barnas dåp og konfirmasjoner ser det ut som Hans og Maren bodde vekselvis på Hauger og på Ammerudbråthen i Østre Aker, han arbeidet som stenhugger. Inntil de i 1917 kjøpte Årnes i Askim. Dit hadde de med seg to døtre, deres fire sønner hadde reist til USA og Canada.
Karl Edvard Hansen Hauger f 19/1 1886. Til Minnesota fra Kristiania 9/3 1906 med "SALMO"
Henrik Hansen Bråthen (Sikkert etter Ammerudbråthen) f.16/7 1889 reiste allerede 1904 til Minnesota fra Oslo med "ISLAND" bare 15 år.
Hans Christian Hansen Hauger f.24/4 1891 Til Canada fra Kristiania 8/2 1911
Johan Albert Hansen Hauger 27/4 1896 Til Minnesota fra Kristiania 2/5 1915.
Hvem kan jeg henvende meg til i Canada /USA og få hjelp?
Henrik har jeg sporet opp, han falt i kamp på vestfronten 2/11 1918 etter å ha blitt innrullert sommeren 1917 i Montana.
Jeg har et gammelt arveoppgjør fra en onkel av dem fra Minnesota 1935
Der er de kalt Charles E. Hanson - Christ Hanson og John A. Hanson.
Har funnet en John Hanson i Social Security Death. Død i Hot Springs Sanders Montana i januar 1992 han er født 27/4 1896. Hvordan finne ut mer? De andre to guttene finner jeg ikke, men må jo være et sted. Har de etterkommere?
Søstrene Julie og Olga bodde på Årnes til de solgte i 1938. Hvor ble de av?
Karl Edgar Nethus.

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Innlegg: 1765
Registrert: 13. desember 2004 kl. 23.43
Sted: KONGSBERG

Re: Hans Edvard Eliassen og Maren Sofie Kristiansdatters bar

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 22. april 2009 kl. 21.42

Jeg finner to brødre Charles E og John A Hanson som bor sammen i Montana i 1920-tellingen:

Name: Charles E Hanson
Home in 1920: School District 116, Dawson, Montana
Age: 34 years
Estimated Birth Year: abt 1886
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Head
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Marital Status: Single
Race: White
Sex: Male
Home owned: Own
Year of Immigration: 1907
Able to read: Yes
Able to Write: Yes

Name: John A Hanson
Home in 1920: School District 116, Dawson, Montana
Age: 22 years
Estimated Birth Year: abt 1898
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Brother
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Marital Status: Single
Race: White
Sex: Male
Year of Immigration: 1917
Able to read: Yes
Able to Write: Yes

Aldersforskjellen stemmer ikke helt, men det kan likevel være riktige personer. Det er like stor usikkerhet på dette som ved de norske folketellingene
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Innlegg: 1765
Registrert: 13. desember 2004 kl. 23.43
Sted: KONGSBERG

Re: Hans Edvard Eliassen og Maren Sofie Kristiansdatters bar

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 22. april 2009 kl. 22.22

Jeg finner igjen disse i 1930-tellingen, og det kan da se ut som begge har giftet seg.

Name: Charles Hanson
Home in 1930: School District 92, McCone, Montana
Age: 43
Estimated Birth Year: abt 1887
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Head
Race: White
Age at first marriage: 40
Occupation: Farmer
Immigration year: 1904

Name: John A Hanson
Home in 1930: School District 92, McCone, Montana
Age: 33
Estimated Birth Year: abt 1897
Relation to Head of House: Brother
Race: White
Occupation: Laborer
Immigration year: 1917
Age at first marriage: 30

Name: Rose R Hanson
Home in 1930: School District 92, McCone, Montana
Age: 33
Estimated Birth Year: abt 1897
Relation to Head of House: Sister-in-law
Race: White
Age at first marriage: 30
Birth place: Pennsylvania
Parent's birthplace: Pennsylvania

Name: Viola A MacMurdo
Home in 1930: School District 92, McCone, Montana
Age: 15
Estimated Birth Year: abt 1915
Birthplace: Oklahoma
Relation to Head of House: Niece
Race: White
Birthplace: Oklahoma
Father's birthplace: Oklahoma
Mother's birthplace: Pennsylvania

Name: Eva May Hanson
Home in 1930: School District 92, McCone, Montana
Age: 1
Estimated Birth Year: abt 1928
Relation to Head of House: Niece
Race: White
Birthplace: Montana
Father's birthplace: Norway
Mother's birthplace: Pennsylvania


Det står at Charles er gift, men ikke med hvem. Det er ikke registrert noen kone.
Det er mulig at Viola er John's kones datter fra tidligere. De har vært gift bare 3 år ut fra alder nå og ved giftermål, mens hun er 15 år gml.
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud

dn23305
Innlegg: 43
Registrert: 14. desember 2008 kl. 21.49
Sted: ASKIM

Re: Hans Edvard Eliassen og Maren Sofie Kristiansdatters bar

Legg inn av dn23305 » 23. april 2009 kl. 14.37

Tusen takk for opplysningene, det ser ut som du har tilgang til informasjon jeg ikke vet hvordan jeg skal få opp. Men nå har jeg noe å jobbe videre med. Veldig interessant.
Den gutten som dro til Canada kan jo også holde til i Nærheten. Montana grenser jo opp til interessante deler av Canada.
mvh Karl Edgar Nethus.

Marius Hellerud
Innlegg: 36
Registrert: 25. april 2005 kl. 21.47
Sted: TRØGSTAD

Re: Hans Edvard Eliassen og Maren Sofie Kristiansdatters bar

Legg inn av Marius Hellerud » 2. mai 2009 kl. 19.26

Hei!

Jeg svarer på det jeg kan her i stedet for direkte på e-post, så kan eventuelle andre hjelpere også få se opplysningene.

Gjennom "Gravminner i Norge" her hos DIS finner jeg følgende gravsteder registrert i Askim:

Julie Marie Hauger, født 1893, død 1964, gravlagt 12.12.1964. Gravnummer: 01- A-14-001 på Askim kirkegård
Olga Hauger, født 14.12.1904, død 31.05.2000, gravlagt 06.06.2000. Gravnummer: som over.
Sofie Hauger, født 1859 [står det her, men slike feil forekommer jo ofte, og det står ikke en eksakt dato heller, så året kan være beregnet ut fra en alder], død 1922, gravlagt 15.06.1922. Gravnummer: som over.
Hans Eliassen Hauger, født 20.02.1856, død 1937, gravlagt 14.06.1937. Gravnummer som over, men 002 i stedet for 001. (Dette er en dobbeltgrav).
Maren Kristine Hauger, født 1828, død 1914, gravlagt 04.03.1914. Gravnummer: som over.

Dette må jo være de du søker. Gravstedet eksisterer i beste velgående, så jeg ville absolutt tatt meg en tur på kirkegården og tittet. På stenen står kanskje dødsdatoer med videre som ikke fremkommer over, samt at det jo kan tenkes det finnes flere navn på den også.

Vennlig hilsen fra Marius

Marius Hellerud
Innlegg: 36
Registrert: 25. april 2005 kl. 21.47
Sted: TRØGSTAD

Re: Hans Edvard Eliassen og Maren Sofie Kristiansdatters bar

Legg inn av Marius Hellerud » 2. mai 2009 kl. 19.30

Dødsannonsen til Olga Hauger stod å lese i Indre Smaalenens Avis/Smaalenenes Avis (jeg husker ikke når avisen skiftet navn og ser ikke av kilden hva den het våren 2000) nr. 107/2000: + / Vår alles kjære / Olga Hauger / f. 14.12.1904, / sovnet stille inn i dag. / Askim, 31. mai 2000. / Familien / Begravelsen har funnet sted / i stillhet etter avdødes ønske.

dn23305
Innlegg: 43
Registrert: 14. desember 2008 kl. 21.49
Sted: ASKIM

Re: Hans Edvard Eliassen og Maren Sofie Kristiansdatters bar

Legg inn av dn23305 » 2. mai 2009 kl. 20.42

Takk for svar
Dette er kjent for meg, finner det i kirkebøkene også.
Maren Kristine er Hans Eliassens mor eller egentlig stemor, er litt usikker.

Det jeg vil finne ut er om de 2 guttene i Montana, en kanskje i Canada har levende etterkommere i dag , og hva man gjør for å finne ut av det.

Finnes gamle årganger av Øvre digitalt på nett? Eller hvor har du sett dødsannonsen til Olga?
Karl Fredrik Johansen Nethus. Fløterbas i Glomma var med og reddet en dykker i forbindelsen av utbyggingen av Vamma Kraftstasjon i begynnelsen av 1900 tallet. Jeg husker bestemor viste oss Carnegies medalje som han fikk for dåden. Det skulle vært interessant å ha en kopi av hva avisen hadde om den hendelsen.

mvh
Karl E. Nethus.

Marius Hellerud
Innlegg: 36
Registrert: 25. april 2005 kl. 21.47
Sted: TRØGSTAD

Re: Hans Edvard Eliassen og Maren Sofie Kristiansdatters bar

Legg inn av Marius Hellerud » 3. mai 2009 kl. 14.07

Hei igjen!

Siden du avsluttet etterlysningen din med "Søstrene Julie og Olga bodde på Årnes til de solgte i 1938. Hvor ble de av?" gikk jeg ut fra at du heller ikke kjente disses skjebne etter den tid. Men det gjorde du altså.

Du kan titte på gamle Øvre på mikrofilm på Askim Lokalhistorisk Arkiv ("Høvleriet"). Der har de også utklipp av dødsannonser og Jens Grønsets register til en del (svært personlig utvalgte, tror jeg) spesielle hendelser som er blitt omtalt i avisen opp gjennom tidene.

Når det gjelder etterkommere i Canada/USA ville jeg forsøkt å få tak i dødsannonse på den kandidaten du har funnet død - ofte står det mye om de pårørende i de amerikanske "obituary-ene", både fulle navn og bosteder. Det går an å forsøke søke på nettet etter et lokalt bibliotek. Ellers er det mange frivillige hjelpere. Kanskje finner du noe du kan bruke enten på http://www.raogk.com eller på http://freepages.genealogy.rootsweb.anc ... om/~obitl/

Om Olga Hauger ikke hadde barn og/eller hadde skrevet testamente, burde vel forresten disse eventuelle etterkommerne av brødrene i Amerika være blant hennes arvinger? Kanskje det går an å få ut opplysninger fra skiftet hennes. Jeg tror ikke dette i utgangspunktet skal være klauslert.

Lykke til!

Hilsen fra
Marius

Svar

Gå tilbake til «Askim»