Anne Marie Jensdatter, Kastet, Askim (1822 - 1877)

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
Bjørn Rossen Christensen
Sted: OSLO

Anne Marie Jensdatter, Kastet, Askim (1822 - 1877)

Legg inn av Bjørn Rossen Christensen » 22. januar 2005 kl. 19.46

Er det noen som kan hjelpe meg å løse gåten?
Min oldefar, Thorvald Ludvig Kristiansen ble født 2 januar 1869 på Aaserplass i Askim prestegjeld av foreldre 'Ungkare Kristian Hansen fra Christiania, men da oppholde han sig på Hestehagen hos Johan Hoff og pige Anne Marie(a) Jensdatter. Uegte. Pigens 2det Leiersmaal, opgivet av hende selv' som det står i kirkeboka

Thorvald ble døpt: 28/2-1869 i Askim Prestegjeld.

Faddere var:
- Maren Andreasdatter, Kastet (kanskje dette er Maria Andersdatter)
- Svend Christianssøn, Kastet
- Helena Christiansdatter, Aaser
- Martin Johannessøn, Aaser
- Andreas Gulbrandsen, Stensrud

og konfirmert samme sted 30. september 1883.

Da Thorvald ble konfirmert tjente han på Kastet under Lier Nordre der han møtte sin hustru Josefine Kristiansdatter som også tjente her, født på Lilleng under Øvre Guldberg i Eidberg 1 april 1867.

De giftet seg i Askim 29 november 1887 og bodde mesteparten av sitt liv på Grimsrud under Øvre Rud og tok familienavnet Holter.

Mitt dilemma er at jeg har problemer med å verifiere om Anne Marie(a) Jensdatter, som er mor til Thorvald, er identisk med Anne Marie Jensdatter Kastet, datter av Jens Aslachsen og Lovise Dorthea Andersdatter på Kastet, født 26 februar 1822.

Jeg finner en Anne Maria Jensdatter eller Lier, gift med en Christian Olsen fra Askim 12 Apr 1842 med følgende barn:

- Caroline Kristiansdatter, født 10 januar 1844 (Family Search)

I folketellingen for Askim i 1865 finner jeg også under Rohlingen (skal vel være Rælingen) følgende:

Christian Ols. Huusmand med Jord, Tømmermand g 53 m Askim Prgj.
Maria Jensd. hans Kone g 44 k Askim Prgj.
Johan Christians. deres Søn Dagarbeider ug 19 m Askim Prgj.
Ole Christians. deres Søn ug 10 m Askim Prgj. Anton Christians. deres Søn ug 7 m Askim Prgj.
Lena Christiansd. deres Datter ug 2 k Askim Prgj.

Er Rælingen og Aaserplass den samme plassen?

og til slutt:

Død: 4/5-1877, begravet 15/5-1877, Anne Marie Jensdatter, gårdskone, alder 55 aar, født 26/2-1822, Oppholdssted: Aaserplads.

Kilde: Kilde: Kirkebok for Askim 1847-1879, Mini 5, 9/14, innføring 17, 1877

Som sagt, mitt store dillema er altså, snakker vi her om den samme Anne Marie(a) Jensdatter hele veien og hvis hun hadde vært gift før Thorvald ble født, hvorfor omtales hun da i kirkeboka som 'pige Anne Marie(a) Jensdatter'.

Prøver også å finne to av Thorvalds faddere som er oppgitt med bosted Aaser, nemlig Helena Christiansdatter og Martin Johannessøn, men ikke funnet disse to personene.

Vet ikke om Aaser oppgitt her er Aaser i Trøgstad eller Aaser som ligger i Askim. Disse to er jo nabogårder.

Hvis noen har opplysninger som kan kaste lys over dette ville jeg være veldig takknemlig.

Mvh Bjørn

Brukeravatar
dn12222
Sted: ASKIM

Re: Anne Marie Jensdatter, Kastet, Askim (1822 - 1877)

Legg inn av dn12222 » 17. september 2005 kl. 17.37

Hei.
Kan vel foreløpig ikke svare deg på dette for det ser ut som du har mye peiling selv.

Her i Bygdebok I fortelles det at gården (Aaser) ble solgt i 1840 til Overjæger Christen Hansen Westbye som da var 30 år gammel, og gårdmannsdatter Anne Maria Jensdtr. Oraug, 22 år

De ble gift 5. mai 1843. Anne Maria dør allerede 1845. De fikk en sønn som ble døpt HansJacob, men han dør bare i mnd. gammel, skifte etter Anne Maria den 16. okt. 1848, og eiendommen Aaser blir utlagt til Christian Hansen Westbye for 6.000 Spldr. Tinglyst 14. mars 1849.

Christian Hansen Westbye giftet seg igjen og fikk en sønn som ble kalt Hans Jacob.

mvh Inger Melbøe

Else Marie Fjeld

Re: Anne Marie Jensdatter, Kastet, Askim (1822 - 1877)(B21)

Legg inn av Else Marie Fjeld » 10. november 2008 kl. 22.37

Hei Bjørn

Jeg sitter og leser med stor interesse om din oldefar, jammen har du funnet ut mye.
Det er mye her jeg ikke viste, så pussig ,det var tilfeldig at jeg satte meg ned for å se om noen lette etter de samme persjonene jeg lette etter, før jeg la ut min etterlysning, og
tenk der kom det fram fra intet.

Det som er enda mer pussig er, at Thorvald Ludvig også er oldefar til min mann, det er derfor jeg leter etter denne mannen.

Jeg har funnet ut at Anne Maria Jensdatter kommer innflyttene til Askim fra Trøkstad 5.11.1868.
Hun har en løsunge som heter Ove Hagbart Olsen, han blir igjen i Trøgstad og er konfirmert der 9.10.1881.
Jeg tror vår Anne er den som er født 23.7.1837 og døpt 27.8.1837 i Trøgstad og har
forelderene Jens Hartvigsen og Christine Nielsdtr. og er ikke sikker på når hun døde, har ikke kommet så langt ennå.

Med hilsen E M Fjeld
Sist redigert av Else Marie Fjeld den 7. februar 2010 kl. 16.46, redigert 1 gang totalt.

Else Marie Fjeld

Re: Anne Marie Jensdatter, Kastet, Askim (1822 - 1877)

Legg inn av Else Marie Fjeld » 16. november 2008 kl. 20.18

Hei Bjørn

Har forsøkt å sende deg min e-post adresse, hvet ikke om du har fått den, jeg er ikke så god på dette ennå.

Si i fra om du ikke har fått den, for da skal jeg prøve igjen.

Hvet du foresten noen om faren hans.

hilsen
E M Fjeld

Svar

Gå tilbake til «Askim»