anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før 1900

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
gj10333
Innlegg: 5
Registrert: 10. november 2009 kl. 13.56
Sted: HORTEN

anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før 1900

Legg inn av gj10333 » 10. november 2009 kl. 15.05

Jeg søker informasjon om min manns oldefar. Min manns far lever, men har aldri fått vite noe om sin slekt.

Min manns farfar var hvalfanger Harald Holmstedt og er i følge vielsesattest fra 1949 (han giftet seg med Esther Karlsen i Horten, og de var også bosatt her) født 17.08.1917 i Ålvik, Hardanger og hans far var anleggsarb. Theodor Holmstedt.

Men hvem var hans mor og hvor kommer Theodor Holmstedt fra? Etternavnet er ikke vanlig i dette området. Såvidt jeg vet er det svensk. Folketellingene fra 1865 og 1900 viser ingenting. Kanskje var Harald uekte født og Theodor var bare på gjennomreise?

Ålvik er et gårdsnavn i kommunen Kvam, tidligere Vikør. Sogn Øystesø, Amt Søndre Bergenhus.

Jeg kan ikke finne scannet kirkebok for området. Jeg vil gjerne finne fødselsnotisen til Harald fra 17.08.1917, eller evt konfirmasjon (ca 1931 skulle jeg tro). Her står sikkert begge foreldrenes navn. Det finnes en mikrofilm på Bergen off. bibliotek, "Kirkebøker for Kvam Prestegjeld 1906-1931" Hylleplass mikrofilm 929,3 NOR1 1282. Kan noen hjelpe med å se etter?

Det finnes en Ættarbok for Kvam i bok-format, men i og med at jeg ikke har funnet Holmstedt i noe annet fra Kvam, står det antagelig ikke noe om dem her. Men hvis noen har tilgang, er det verdt et forsøk!

Hvis noen har noe som helst info om Harald eller Theodor Holmstedt, blir jeg veldig takknemlig.

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av 23856 » 10. november 2009 kl. 16.47

Finner Harald av foreldre Theodor Holmstedt og Lina Lauritsen døpt i Mandal ca 1,5 år etter fødselen. Dog en dag feil på fødselsdatoen i forhold til dine opplysninger, men det kan vel ikke være tvil om at det er ham du er på jakt etter?

Name: Harald Holmstedt
Gender: Male
Christening date: 18 Feb 1919
Christening place: Mandal, Vest-Agder, Norway
Residence: Mandal, Vest-Agder, Norway
Birth date: 18 Aug 1917
Father's name: Teodor Holmstedt
Mother's name: Lina Lauritsen

Mvh
Vigdis

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av 23856 » 10. november 2009 kl. 17.11

Jeg stusser litt på denne for jeg finner ikke dåpsnotisen i klokkerboken for Mandal, og i tillegg så stusser jeg på at han er døpt den 18. februar det året (1919), da det er to som er døpt den 16. februar. 18. februar er da en tirsdag? Er ikke lokalkjent i området og kirkebøkene, så jeg vet ikke hvilke kirkebok han skal være innført i.

Finnes det noen bøker som ikke er skannet, men som kun finnes på film?
I så fall er filmdataene oppgitt her:

Batch number: C01987-1
Record group: Norway-EASy
Film number: 1283356
Collection: Norway Baptisms 1700-1900

Vigdis

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av dn23027 » 12. november 2009 kl. 4.42

Han kan umulig stå i noen av bøkene for Mandal og omegn..jeg har trålt dem flere ganger, også sjekket naboområder.Tilogmed sett der man ikke forventer at dåp skal stå, blant vielser, dødsfall, inn og ut av statskirken..det hjalp ikke. Står den dåpen i bok her nede, må de ha gjemt den veldig godt.



Men jeg har funnet mange feil før på registreringen til Norway-EASy blant fødsler 1700-1900. De har mange barn oppgitt døpt på Statsarkivene rundt om :-), eller mange barn oppgitt døpt i Oslo, residence oppgitt til fylke på helt annen kant av landet, barn der kun et fylke er oppgitt som fødested, det er ikke nødvendigvis det rette fylket.

Haralds dåp står i en eller annen kirkebok, siden de har registrert den, men hvilken? Mandal, Halse, Holum, Krsand, Søgne, Oddernes er det ikke. Og ikke kb som omfatter Madla i Rogaland (jeg håpet på stavefeil for Mandal ..har også tenkt Namdalen, men ikke sjekket der). Bøkene for Kvam/Vikøy/Øystese inneholder barnedåper fra Ålvik, men ingen Harald Holmstedt der. Har også sjekket Alversund/Meland bare pga den M`en..ingenting der heller. Horten er selvsagt sjekket.

Norge Rundt via kirkebøker :D Tenkte jeg fikk ramse opp dem jeg har sjekket, så slipper andre bedrive dobbeltarbeid.

Mvh
Linda W

gj10333
Innlegg: 5
Registrert: 10. november 2009 kl. 13.56
Sted: HORTEN

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av gj10333 » 12. november 2009 kl. 21.52

Takk Vigdis og Linda!! :)

Dette var jo helt fantastisk. Hvor fant du informasjonen, Vigdis? Så mye som jeg har lett rundt kan det ikke være tvil om at dette er riktig person.. rart han ble døpt så lenge etter fødselen! Mandal var jo veldig overraskende. Men han har jo en gang før 1949 flyttet til Horten og kan jo ha flyttet mye i sitt liv. Jeg ser ikke bort fra at det kan være en stavefeil, så jeg fortsetter å lete. Tar tips om Namdalen..

Takk, Linda, for at du oppgir hvor du har lett. Sitter i kveld og studerer Kvam/Vikøy/Øysteses kirkebøker inngående for noen som helst referanse til dette, og ser hvem som bodde i Aalvik rundt 1917.

Nå har jeg jo et helt nytt navn å søke på: Lina Lauritsen. Så spennende.

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av 23856 » 12. november 2009 kl. 23.22

Hei
Jeg bruker mye pilot Family Search, jeg synes den er ganske nyttig når man ikke vet hvor man skal lete etter kirkebokinnførsler. Jeg starter som regel der når jeg treffer på et nytt navn jeg ikke finner ut av. Der kan man søke på ulike navner og man får opp dåp, vielser og dødsfall dersom de er avskrevet fra kirkebøkene. Men man må alltid ta slike treff med en klype salt, det kan være feil avskrifter og det er heller ikke alt som er registrert ennå.

http://pilot.familysearch.org/recordsea ... =holmstedt

Jeg lurte litt på om Mandal kunne være feil avskrift av Maudal. Jeg vet det finnes et sted som heter det i Sauda i Rogaland. Men det er kanskje et villspor det også, kanskje det også finnes andre steder i landet som heter det. Og som jeg nevnte tidligere, datoen stemmer ikke med søndagene det året Harald angivelig skal være døpt. Teodor hadde også et spesielt yrke, så det er jo ikke utenkelig at han kan ha reist og flyttet mye.

Vigdis

10819
Innlegg: 24
Registrert: 4. mars 2005 kl. 22.55
Sted: TINGVATN

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av 10819 » 13. november 2009 kl. 11.46

Jeg har sjekket bygdeboka Kvam, men finner ingen Holmstedt. Men det var mange innflyttere til Ålvik på denne tiden. Historien forteller: Kraft- og fabrikkanlegget til AS Bjølvefossen ble utbygd 1916-1918 og produksjonen tok til høsten 1918. Men etter krigen falt prisen på karbid sterkt, så de måtte stanse allerede i april 1919. De kom ikke i gang igjen før i 1928.

Lykke til videre!

gj10333
Innlegg: 5
Registrert: 10. november 2009 kl. 13.56
Sted: HORTEN

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av gj10333 » 14. november 2009 kl. 20.57

Takk Anne Tove, da kan det jo godt hende han flyttet fra Ålvik på grunn av det.

Jeg har hatt besøk av min manns far i dag, han kom med noen detaljer som kan være av nytte.

Han mener at moren hans refererte til en "bestemor i Moss" som da skulle være moren til Harald (Lina? Eller kone nr 2?). Han mener også å blitt fortalt at Harald bodde i Moss da han var ung, og i 20-årene hadde jobbet på en tysk jernfabrikk, men at det tok slutt da krigen kom og det var grunnen til at han flyttet til Horten, hvor han giftet seg med Esther i 1949.
Så det var nok i Moss Theodor havnet.. Denne etterlysningen bør nok flyttes til Østfold!

En annen viktig ting var at Harald hadde søsken, vet ikke hvor mange. En bror som het Oskar Holmstedt som døde på 80-tallet sendte noen kort av og til, ellers hadde Harald ingen kontakt med noen i familien (pga. konflikt?).

Jeg har vært gjennom disse kirkebøkene for å finne noen Holmstedt'er, men uten resultat: Moss Bysokn:
konfirmanter 1929-1934 - innflyttede/utflyttede 1913-1923 - innm i statskirken 1915-1923 - fødte/døpte 1917-1919
Moss landssokn:
konfirmanter 1929-1932 - fødte/døpte 1917-1920
Moss:
lysningsprotokoll 1910-1919

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 14. november 2009 kl. 22.37

Hei
Finner grav til en førstemaskinist Oskar Holmstedt i Mysen http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1810684

Han er også født i 1917 :wink:


Mvh
Marit

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av 23856 » 14. november 2009 kl. 22.53

Kan da Harald og Oskar være brødre? Harald er oppgitt å være født august 1917 og Oskar september 1917? Kan det være snakk om samme far, men forskjellige mødre? Eller fettere?

Vigdis

gj10333
Innlegg: 5
Registrert: 10. november 2009 kl. 13.56
Sted: HORTEN

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av gj10333 » 15. november 2009 kl. 10.14

Tusen takk Marit og Vigdis for fantastisk hjelp.

Jeg kan ikke se annet enn at dette må være den riktige Oskar Holmstedt, dødstidspunktet passer også bra. At han også er født i 1917 er veldig rart. Det bygger litt opp under teorien om at det kan være to ulike mødre her ja, og at Harald har bodd hos far og stemor i Moss.

Harald er altså født i Ålvik i 1917, muligens da døpt i Mandal (?) 1919 og oppvokst i Moss?

Nå som jeg har fødselsdato skal jeg forsøke igjen å finne fødsel/dåp til Oskar, håper det kan gi noen svar i.f.t. foreldre.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 15. november 2009 kl. 11.08

Hei igjen

Et forsøk kan være å kontakte Mysen menighet og spørre om de har opplysninger om Oskars fødested og om de kan oppgi navn på fester av hans grav mysen.menighet@eidsberg.kommune.no

Mvh
Marit

gj10333
Innlegg: 5
Registrert: 10. november 2009 kl. 13.56
Sted: HORTEN

Re: anleggsarb. Theodor Holmstedt, Ålvik, Hardanger f. før

Legg inn av gj10333 » 15. november 2009 kl. 12.08

Ja, det var en god ide.

Men: jeg har sett nøye på bildet av graven og prøv å forsterke kontrastene i det; jeg synes faktisk ikke det ser ut som om det står 1917 selv om det står under bildet. Jeg mener det må være 1914..? jeg skal ihvertfall gi kirkebøkene et forsøk for 1914.

Svar

Gå tilbake til «Kvam»