Lokomotivpudser Anfinn Knutsen Veka sitt 3. ekteskap

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Lokomotivpudser Anfinn Knutsen Veka sitt 3. ekteskap

Legg inn av Tom Kaasen » 4. april 2021 kl. 9.36

Hei og fortsatt god påske
Jeg ber forumet om hjelp på en sak der jeg foreløpig står fast.
Jeg gransker liv og levnet for Amanda Henriette Knudsen (Eide) og har funnet en vielse på Voss i 1922. Amanda Henriette gifter seg der med "lokomotivpudser" Anfinn Knutsen Veka. Det er hans 3. ekteskap og hennes første.
Se Kirkebok ved vielsen i Voss, nr. 9 . Kirkeboka viser at Amanda er født 1894 i Stavanger, Hetland, at far er Knud Knudsen og at hun er konfirmert i Domkirken. Videre at forloveren er er Karl Knudsen Hetland. Amandas bror heter Karl Johan Knutsen, bosatt i Hetland sokn. Fars yrke er oppgitt til skibstømmermand. Kirkeboka ved konfirmasjonen viser alt dette, med unntak av forloverens navn. Jeg er derfor overbevist om at det er "min" Amanda Henriette Knudsen som gifter seg på Voss i 1922. Amanda Henriette Knudsen gifter seg på nytt, i Jondal, i 1928/1929. Det ble lyst for ekteskapet i 12 desember 1928, i avisannonse. Kirkebøkene for Jondal er ikke skannet og kirkekontoret har ennå ikke besvart min henvendelse om hva som står i Merknadsrubrikken for denne vielsen. Jeg finner nemlig at Anfinn Knutsen Veka først dør i 1957.  Paret må da sannsynligvis ha blitt skilt.
Anfinn Knutsen Veka er født 30.09.1878 og døpt 03.11.1878. Foreldre er Knut Andersen Hjørnevik, Evanger og Gjertrud Larsdatter Veka. Paret er ikke gift og blir det heller ikke. Gjertrud Larsdatter Veka dør 1918.
Jeg lurer på om noen i forumet har kjennskap til hva som skjedde med ekteskapet mellom Anfinn (døpt Arnfinn) Knutsen Veka og Amanda Henriette Knudsen, eller om noen har kjennskap til kilder der dette muligens kan komme fram.
Jeg har lett litt i bygdebøkene for Voss, uten å bli noe klokere av den grunn.
 
mvh
Tom Kaasen

Jon Sværen
Innlegg: 327
Registrert: 28. januar 2006 kl. 21.42
Sted: BERGEN

Re: Lokomotivpudser Anfinn Knutsen Veka sitt 3. ekteskap

Legg inn av Jon Sværen » 23. april 2021 kl. 3.32

Det synest ut som at dei gjekk Konkurs (eller kva det no er ) alt året etterpå, 19 febr 1923:
Norsk Kundgjørelsestidende (nb.no)

Så spyrsmål til sogelaget på Voss, kan væra ein ide, Tom, mens du ventar på dei i Jondal "vært ferdidige med å kappspringa m/lusa på Tjære-kosten".
 

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lokomotivpudser Anfinn Knutsen Veka sitt 3. ekteskap

Legg inn av Tom Kaasen » 23. april 2021 kl. 7.38

Tusen takk for svar! 
Jeg bruker Nasjonalbiblioteket flittig, men har likevel ikke greid å finne denne kunngjøringen.
Lusa sitter fortsatt på tjærekosten i Ullensvang. Omorganisering av prestegjeldet og Koronaen får ta litt av skylda. 
 
mvh
Tom Kaasen

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lokomotivpudser Anfinn Knutsen Veka sitt 3. ekteskap

Legg inn av Tom Kaasen » 27. april 2021 kl. 7.51

Jeg benyttet opplysningen jeg fikk i svaret til å sjekke skifteprotokollen i Voss.
Fant straks denne Anførsel om oppløsning av ekteskapet og fengselsdom for Arnfinn Knutsen Veka
 
mvh
Tom Kaasen

Svar

Gå tilbake til «Voss»