Karen T(h)oresdatter (1757) g.m. Ola Janson Lindbom

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Brukeravatar
Rune Aalberg
Innlegg: 175
Registrert: 27. juli 2007 kl. 18.54
Sted: STAVANGER

Karen T(h)oresdatter (1757) g.m. Ola Janson Lindbom

Legg inn av Rune Aalberg » 7. januar 2008 kl. 0.51

I 1801 bor de i Strandebarm i følge folketellingen, mens Gaute Losnegård: JONDAL kommune Gards og slektssoge sier Jondal. Var nok en sammenslåing på 1700-tallet? Gården er i alle fall Torsnes bruk 5 (Indre Skiparvik).

Uansett. Far til Karen (Skrevet Kari i Jondal-boka) er ikke å finne i denne boka, så jeg vil anta at hun ikke er født i Jondal. Kanskje heller ikke i Strandebarm. Jeg har forsøkt å tolke kirkebøkene fra 1751 og framover for Strandebarm/Strandebarm og Strandebarm/Jondal uten å tyde noen T(h)ore eller Kari/Karen. Noen har gjerne henne i sine arkiver? Hun døde 12. feb. 1837 (Ministerialbok Strandebarm 1826-1843) 80 år gammel.

Svensken Ola Jansson Lindbom må jeg til Sverige for å finne mer på. Eller er der noen luringer av noen aner av ham som har mye? ;-)

Takker for svar fra iherdige slektsforskere! :-)

Brukeravatar
Rune Aalberg
Innlegg: 175
Registrert: 27. juli 2007 kl. 18.54
Sted: STAVANGER

Re: Karen T(h)oresdatter (1757) g.m. Ola Janson Lindbom

Legg inn av Rune Aalberg » 6. juli 2008 kl. 23.06

Har fått vite via 3-mening til min sønns mor etter et tilfeldig treff på nettet etter søk på Ola Janson Lindbom at han sannsynligvis kom fra Lærdal i Sogn og ned til Jondal. Lindbom er visst et typisk taternavn i Sverige, og dermed er det ikke lett å spore noe mer, vil vi tro.

Men kan noen bekrefte Lærdal-teorien ("familiesagaen") i alle fall?

Karen Thoresdatter er fortsatt interessant! :)

Svar

Gå tilbake til «Jondal»