Hvem var Helge Gjermundsen (Giermundson) Kramboe f. ca 1771?

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Per Emil Helgesen
Innlegg: 24
Registrert: 10. oktober 2005 kl. 17.02
Sted: HAUGESUND

Hvem var Helge Gjermundsen (Giermundson) Kramboe f. ca 1771?

Legg inn av Per Emil Helgesen » 9. februar 2021 kl. 14.58

Jeg har jobbet noe tid med å finne mer info om Helge Gjermundsen Kramboe, som 6 juni 1795 ble gift med Lisbet Gregoriusdtr., sin slekt.  Men klarer ikke å finne noe mer om hans slekt.
Ved Troloving 6 juni 1795 finner jeg: Soldat og Ungkarl Helje Giermundson Kramboe og (?) Lisbeth Gregories Dtr, Sørheim.I Etne Bb. V Ytre Håland nr.33 er han nevnt f.kr. 1771 utanbygds, utfl. Kr. 1822 til Haraldseid Skjold (Rogaland).Han var gift med Lisbeth Gregoriusdtr f. 1767 Sørhus Etne (foreldre Gregorius Oddsen og Brita Nilsdtr.)
Jeg har søkt i tellinger og tingbøker om jeg kan finne navnet Giermund(sen) (Gjermund)  og Kramboe(ø), men dessverre uten å fått noen konkrete treff.Ved å søke på Kramboe som sted, så får jeg heller ikke treff (annet enn et gatenavn i Trondheim, som jeg ikke tror han kan være fra)!!
Er derfor litt usikker på om fødested/bosted kan være feilskrevet? Er det noen andre som har søkt denne personen og som kan hjelpe meg videre?
Mvh Per Helgesen
 

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Hvem var Helge Gjermundsen (Giermundson) Kramboe f. ca 1771?

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 9. februar 2021 kl. 17.06

Vi kan jo starte med å se på innførselen i kirkeboken - for å tolke bosted på brudgommen:

Hordaland fylke, Stødle, Gjerde, Grindheim i Etne, Ministerialbok nr. A 4 (1782-1807), Kronologisk liste 1795, Side 34
https://www.digitalarkivet.no/kb20070503640595

Før Lisbeth står det Pigen. Kan det stå Kamboe som bosted? Kambo ligger utenfor Moss.
 
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Hvem var Helge Gjermundsen (Giermundson) Kramboe f. ca 1771?

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 9. februar 2021 kl. 17.15

Kamboe skal også finnes flere steder bl a i Etne også:

https://www.digitalarkivet.no/search/pe ... vent_date=

EDIT: Kamboe er Kambe i Stødle sokn, men det var kun hans bosted ved vielsen.
Vennlig hilsen Gry

Per Emil Helgesen
Innlegg: 24
Registrert: 10. oktober 2005 kl. 17.02
Sted: HAUGESUND

Re: Hvem var Helge Gjermundsen (Giermundson) Kramboe f. ca 1771?

Legg inn av Per Emil Helgesen » 9. februar 2021 kl. 17.52

Jeg har sjekket Kambo i Etne tidligere uten å finne noe der.

Men siden Digitalarkivet opererer med navnet Kramboe, regnet jeg med at kanskje det var en større sjanse at de hadde fått tydet det litt bedre enn jeg selv gjorde! :-)
Lisbeth Gregoriusdtr - Ministerialbok for Etne prestegjeld 1782-1807 (1211P) - Digitalarkivet

Jeg vet også at det var en militær forlegning på Gjerde i Etne mellom 1700-1800 og ser av kirkeboken at forlover eller vitne er en løytnant Weltzien. Da er det kanskje stor sannsynlighet at Helge også kan ha vært soldat i det samme kompani!?
Men kan ikke se at soldatrullene i Etne Søndre Sunnhors kompaniet eller Etniske kompani til Ryfylke, ligger tilgjengelig på nettet. Hadde det gjort det så hadde det vært mulig å sjekke Helge opp mot disse.

Hvis det var slik at Helge som soldat soknet til Etne kompaniet, så er det vel liten sjanse for at han skulle kunne være fra Moss!!?? Men alt er jo mulig.

Mvh Per

Marie Skålnes
Innlegg: 7
Registrert: 26. januar 2021 kl. 18.38

Re: Hvem var Helge Gjermundsen (Giermundson) Kramboe f. ca 1771?

Legg inn av Marie Skålnes » 11. februar 2021 kl. 12.31

Iflg Skånevikssoga IV side 277 var Helje Gjermundsson født i Færavik i Skånevik i 1773. Son av Gjermund/Gjermuss Heljesson og Gunla Hugnesdatter. Dei budde ei tid i Lauvvik, før dei flytta til Skjold.

Per Emil Helgesen
Innlegg: 24
Registrert: 10. oktober 2005 kl. 17.02
Sted: HAUGESUND

Re: Hvem var Helge Gjermundsen (Giermundson) Kramboe f. ca 1771?

Legg inn av Per Emil Helgesen » 12. februar 2021 kl. 13.42

Så flott da. Sjekket selv Skånevikboka og ser at det finnes en Hilje Gjermusson som skal være gift til Etne.
Det som var litt rart er at da han ble trolovet med Lisbet, var fødested/bostad satt som Kramboe/Kamboe.
Men siden løytnant Weltzien som var bevitner, selv er registrert bosatt på Kambo Etne. Kan det vel være at Helge bodde eller tjente der da??

Uansett, takker så mye. :-)

Mvh Per

Svar

Gå tilbake til «Etne»