Kurøen i Rømskog og beboere, 16- og 1700 tallet

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj11240
Innlegg: 78
Registrert: 8. desember 2010 kl. 10.03
Sted: KRISTIANSAND S

Kurøen i Rømskog og beboere, 16- og 1700 tallet

Legg inn av gj11240 » 15. mars 2013 kl. 16.03

Jobber med mine forfedre, som bodde på Kurøen på 16-og 1700 tallet. Har lånt bygdeboken på biblioteket, men sitter igjen med mange spørsmål til informasjonen der som jeg gjerne skulle ha sjekket opp mot kilder. Kan noen hjelpe?

1. Bygdeboken viser til et skifte fra Ingevald Mikkelsen Kurøen, som skal ha dødd i 1669. Det er gjengitt fra skifteregitreringen i boken. Skifteprotokollen for Rakkestad 1667-1672 er bevart og jeg trodde jeg skulle finne skiftet der, men den gang ei. I bygdeboken står det også at Ingvald i 1669 overdro Kurøen til sin søsterdatter Anne Knutsdatter og hennes mann Gudmund Brynhildsen. Antar dette er hentet fra det nevnte skiftet jeg ikke finner. Tilhørte Rødene/Rømskog et annet område på denne tiden eller er jeg fullstendig blind? Det er ikke godt å si, men hvis noen kan hjelpe blir jeg glad!

2. Maris Gudmundsdatters, (gift med Ingvold Andersen Østtuken), foreldre er i bygdeboken oppgitt til å være Gudmund Brynhildsen og Anne Knutsdatter fra Kurøen.
Fra kirkeboken kan jeg se at Mari og Ingvold bodde en lenger periode på Kurøen, for deres barn er født der. Ingvold hadde også åstedsretten til Kurøen, men overdro denne til sin svoger Berger Andersen i 1738.

Permanent biletlenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 130224.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-224

Jeg har ikke greie på (arve)rett, men Gudmund Brynhildsen bør vel ut fra dette være Maris far?
Det står også i bygdeboken at "barn nevnt i mantallene 1664-1666 er Mari f. ca 1662, Erik f. 1666, Kjersti og Marte". Dette ville naturligvis bevist slektskapet, men den eneste av dem jeg finner er Erik, som oppgis å være 3 mnd i prestemantallet. Ingen barn nevnes i fogdemantallet. Gudmund er forresten nevnt som husmann og Ingvald Mikkelsen sitter på Kurøen.

3. Bygdeboken sier at Gudmundbodde hos datteren i 1714. Brynhild Klausen, gift med Ingvold og Maris datter Ragnhild skal da ha overtatt Kurøen. Med min kunnskap om bevarte kilder for dette området, lurer jeg på hvor dette er dokumentert. Noen som kan hjelpe?

4. I følge bygdeboken skal det være et skjøte 12.8.1730 hvor Brynhild Clausen (som skal være gift med Ingvolds søster Ragnhild) selger Kurøen til sin svoger Berger Andersen, hvor i all verden finner jeg dette skjøtet? Panteboken starter jo først i 1734, og jeg har gått igjennom panteboken frem til 1740 uten å finne snurten av noen henvisning til dette skjøtet. Finnes svaret på spm 3 i dette skjøtet som jeg ikke er i stand til å finne?

5. Bergers kone Anne Andersdatter (Ingvolds søster) dør på Kurøen i 1763. Bygdeboken sier at det er et skifte etter henne i 1766. Etter gjennomgang av Skiftene for Rakkestad 2c (1761-1771) for perioden 1763-67 er jeg ikke i stand til å finne dette skiftet. Heller ikke finner jeg noe i panteboken. Er jeg blind, eller leter jeg feil sted?

Er det noen som kan hjelpe meg med noen av disse spørsmålene hadde jeg blitt glad :)

Cecilie

Svar

Gå tilbake til «Rømskog»