Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Legg inn av 6820 » 7. mai 2007 kl. 1.27

Hei, er det noen som kjenner til min farfars niese Mary Olevine f. 1917 på Sulesund, Hareid, Møre og Romsdal, som visstnok giftet seg i Sarpsborg? Hennes far (farfars bror) var Lauritz Bretanus Sulesund f. 1889, d. 1968, og moren Ingeborg Anna Laura, de bodde og døde i Sarpsborg.

Mary var g.m. Ivar Johs Syvertsen. De hadde hvertfall 2 barn.

Der var flere Sulesund som flyttet til Sarpsborg, bl.a. fetteren til Mary, Nils Osvald Sulesund f. i 1914 d. i 1967, han var gift med Jenny.

Også søster til farfar reiste dit, Kristianne Anne Maria Pedersdtr Sulesund f. 1891, d. 1961 , hun hadde datteren Valborg. Kristianna var gift i Sarpsborg, tror jeg.

Er interessert i etterkommere. Send gjerne en PM, siden dette evt. er nålevende personer.

Kristianne og Lauritz var søsken og Nils var altså deres nevø.
Hilsen fra Marianne

Tore Louis Martin Syversen
Innlegg: 21
Registrert: 12. januar 2011 kl. 15.14
Sted: TRONDHEIM

Re: Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Legg inn av Tore Louis Martin Syversen » 12. januar 2011 kl. 15.25

Jeg er sønn av Mary. Det du forteller i innlegget ditt er helt rett, og jeg har prøvd å finne ut når Laurits flyttet fra Sulesund til Sarpsborg. I alle fall etablerte han etterhvert fiskebutikken Mørefisk.
mvh Tore Syversen
(Trondheim)
Sist redigert av Tore Louis Martin Syversen den 13. januar 2011 kl. 11.26, redigert 1 gang totalt.

gj05836
Innlegg: 750
Registrert: 14. november 2007 kl. 19.35
Sted: HAFSLUNDSØY

Re: Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Legg inn av gj05836 » 13. januar 2011 kl. 11.20

Hei Marianne !

Se svarene på innlegget til Tore Syversen ( over ) ettersom dere søker på
samme familie :D

Hilsen Mona

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Legg inn av 6820 » 13. januar 2011 kl. 12.05

Ja, du Tore har jeg registrert, og en søster som er et par år yngre :)

Har du informasjon om de andre som flyttet sørover, og hvorfor akkurat dit? Ser at flere i Sulesundslekten også var en tur til USA, inklusive min farfar.

Har forsøkt å finne når Laurits dro til Sarpsborg men ikke funnet ut av det. Finner han heller ikke umiddelbart i FT 1910. Lurer på om han var en tur "over there" han også?
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Legg inn av 6820 » 13. januar 2011 kl. 12.07

Er du Mona også i samme familie? Der er forresten en stor gren av slekten i Sandefjord også. Stort sett de fleste med dette etternavnet er i slekt.
Hilsen fra Marianne

gj05836
Innlegg: 750
Registrert: 14. november 2007 kl. 19.35
Sted: HAFSLUNDSØY

Re: Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Legg inn av gj05836 » 13. januar 2011 kl. 12.22

Hei Marianne !

Nei , - jeg er ikke i slekt. . . men bor i Sarpsborg :D
Blir litt vanskelig å finne ut når Lauritz flyttet , da det ikke er noen innflyttningslister til Sarpsborg i det tidsrommet . . . .
Ser jo at hans datter , Mary ble konfirmert i Hareid 1932 og viet 1938 Sarpsborg , så de må vel ha flyttet mellom disse årstall da kanskje .
Og hvorfor de flyttet hit blir vel kanskje litt vanskelig å finne ut av !
En mulighet er jo å finne litt opplysninger om denne fiskeforretningen Lauritz drev da. . .
Skal undersøke litt :)

Hilsen Mona

dn21920
Innlegg: 1060
Registrert: 29. oktober 2007 kl. 1.02
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Legg inn av dn21920 » 13. januar 2011 kl. 14.08

Jeg har bladd mye i kirkebøker for Sarpsborgområdet, da nede på 1700-tallet. Jeg har sett flere ganger Sulesund, dessverre husker jeg ikke i hvilket prestegjeld. Tenkte mer enn en gang at det er en slektsforsker som bærer dette etternavnet nå og lurt på om det stammer fra noe av det jeg har sett.
Jeg behøver ikke få noe svar på det - bare syns det er synd om disse tankene skulle være fortiet og samtidig kunne løse litt på ei nøtt. Ikke sikkert det har noe sammenheng - men migrasjonen kunne vel skjedd begge veier..?

Som sagt, trenger ikke svar på disse løslige tankene. :)

Tore Louis Martin Syversen
Innlegg: 21
Registrert: 12. januar 2011 kl. 15.14
Sted: TRONDHEIM

Re: Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Legg inn av Tore Louis Martin Syversen » 13. januar 2011 kl. 19.21

Takk for mange fine innspill!
Så vidt min søster og jeg husker av familiefortellinger reiste Laurits først til Sarpsborg en gang på 1920-taller. Familien kom etterpå - og det kan godt ha vært etter at Mary ble konfirmert i 1932. Det var flere fra Sunnmøre som flyttet til Sarpsborg/Fredrikstad området på den tiden. Både yngre damer som tok huspost, men også menn som fant seg arbeid. Det har vist seg vanskelig å dokumentere Mørefisk sin tidlige historie.
Hilsen Tore

Brukeravatar
dn23715
Innlegg: 1
Registrert: 15. juni 2012 kl. 9.56
Sted: SANNIDAL

Re: Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Legg inn av dn23715 » 15. juni 2012 kl. 10.26

Min svigerfar var Nils Osvald Sulesund. Jeg var gift med Jenny og Nils Osvalds datter Martha. Hun døde i mai 2010 i Vestby. Nils kom til Sarpsborg fra sitt hjemsted, Sulesund på Sula i 1942 og ble senere kompanjong med sin onkel, Laurits i Mørefisk. Denne fiskebutikken i Torvgaten i Sarpsborg ble kjent for egen produksjon av fiskemat. De hadde faste leveranser av bl.a. fiskepudding til Sarpsborg Sykehus i en årrekke! Mye av varene de solgte kom fra Sunnmøre og ble henet på Sarpsborg Jernbanestasjon hver morgen i den lille grønne lastebilen. Fisken var fanget dagen før i områdene utenfor Sula og ble lagt i kasser med is og sendt den lange veien med jernbane fra Åndalsnes.

Nils Osvalds far, Nils (bror av Laurits) var en av leverandørene. Leif, broren til Nils Osvald var også med her.
De bodde noen kilometer fra fergeleiet Sulesund i retning Nøringset. Gamle Nils døde i julen 1961.

(Nils Sulesund, f. 29.06.1884. D. 23.12.1961. Langevåg gift med Oline Sulesund, 09.04.1913. D. 26.06.1949. Langevåg)

Etterhvert kom Marys ektemann, Ivar Syversen, far til Tore og Ingeborg, inn i foretningen og etter at Laurits døde, var det Nils Osvald og Ivar som drev butikken og fiskematproduksjonen videre til Nils døde i 1967.
Etter denne tid drev Ivar og Mary butikken videre noen år.

Laurits hadde også en søster på Alvim i Sarpsborg, tante "Kista". (Kristianne Anne Maria?) Hun var gift med Oluf Henriksen som hadde vært maler på Borregård. De fikk en datter, Valborg som sener flyttet til Gamlebyen i Fredrikstad. Tante Kista døde mot slutten av sekstitallet.

Nils Osvalds barnebarn (mine barn) er: Trond Forsberg, Moss, Kirsti Forsberg Mikkelsen, Lørenskog og Espen Forsberg, Trondhjem.

mvh Tore Forsberg, Sannidal
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tore Louis Martin Syversen
Innlegg: 21
Registrert: 12. januar 2011 kl. 15.14
Sted: TRONDHEIM

Re: Mary Olevine Lauritsdtr Sulesund

Legg inn av Tore Louis Martin Syversen » 23. januar 2020 kl. 16.28

Hei
Jeg har funnet et bildearkiv for Møre og Romsdal med bilder bl.a. fra Sulesund.Dine svigerforeldre er også i arkivet.
Bruk lenkenhttps://foto.fylkesarkivet.no/?filter=forrige
og søk på Sulesund.

Hilsen Tore

Svar

Gå tilbake til «Sarpsborg»