Johan Henrik Stabell-Maren Sørensdatter Torjussen Kjerene

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
John Kjoss
Innlegg: 6
Registrert: 17. desember 2010 kl. 21.10
Sted: OSLO

Johan Henrik Stabell-Maren Sørensdatter Torjussen Kjerene

Legg inn av John Kjoss » 21. april 2016 kl. 18.18

Johan Henrik og Maren er mine tipp 2 oldeforeldre. Han var født i Viborg i Danmark 27 januar 1781 av foreldre Nicolaus Stabel og Ane Margrethe Schrøder. Johan Henrik døde i Århus 25 oktober 1846. Maren var født 16 februar 1790 i Kristiansand av foreldre Søren Torjussen Kjerene og Guri Torulfsdatter. Maren døde 24 juni 1863 i Århus. Johan Henrik og Maren giftet seg i Viborg i Danmark 2 juni 1808.
Deres giftermål er interressant fordi deres bakgrunn er vidt forskjellig. Jeg har prøvd å finne bakgrunnen til at de inngikk ekteskap, men forgjeves. Johan Henrik hadde studert teologi i København og var sogneprest. Maren var datter av en vognmann i Kristiansand og tilhørte en annen sosial gruppe. En ting er den geografiske avstanden. Danmark-Norge var ennå eget rike, men med Skagerrak imellom. Den eneste naturlige forklaringen som jeg kan finne, ligger på det religiøse planet. Hans Nielsen Hauge var i Kristiansand i 1804. I Kristiansand var det allerede da en liten innflytelsesrik gruppe av haugianere. Høsten 1804 dro Hans Nielsen Hauge over Skagerrak til Jylland hvor han besøkte bevegelsen «de sterke jyder». Så haugianerne i Norge var allerede i kontakt med Jydene i Danmark. Så min teori er at Maren Sørensdatter ble frelst av haugianerne eller en annen religiøs retning slik som Brødrevennene. De hadde sitt opphav i Christianfeld på Jylland, og de hadde stor tilslutning i Vest-Agder. Så trolig reiste Maren over Skagerrak etter å ha blitt frelst i Norge og traff da sin tilkommende ektemann. Er det en sannsynlig forklaring? Jeg er takknemlig for svar.
Hilsen John Kjoss

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Johan Henrik Stabell-Maren Sørensdatter Torjussen Kjeren

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 22. april 2016 kl. 13.20

Jeg skal ikke si at det ikke kan ha vært sånn, men jeg synes det er mer som taler imot enn for her.

For det første var Maren bare 14 år da Hauge var i Kristiansand, og bare 18 år da hun ble gift i Århus.
Da Hauge dro videre fra Sønder-Jylland reiste han til Fyn, Sjælland og til Østfold, og ikke tilbake til Kristiansand, så han kan ikke ha direkte påvirket Maren til å reise ned til Jylland etter turen.

Hauge var riktignok en diktator av rang, og overtalte bl.a. Lucine, forloveden til en av min eks-kones stamfedre, Ole Moe, til å avbryte forlovelsen og gifte seg med en annen haugianer som trengte en ny kone etter at kona døde. Dette var Bakkerud, som drev Hauges trykkeri i Kristiansand. Da Bakkerud døde 5 år seinere (1814) fikk Ole Moe "lov til" å gjenoppta forbindelsen, og flyttet sporenstreks ned og overtok trykkeriet, kona, etc..

Men hvorfor skulle Hauge ha overtalt en 14 år gammel pike til å dra til Danmark?
Det var høyst praktiske gjøremål han fikk folk til å gjøre, som å starte og drive ulike bedrifter, og ikke for å drive noen misjonsvirksomhet el.l.? Hauge var jo stadig i konflikt med myndigheter og kirken.

På den tiden svømmet landet over av danske embetsmenn og prester. Hva er grunnen til at du ikke anser det som mer sannsynlig at dansken kan ha vært her som prest, og der blitt forelsket i unge Maren?

En annen mulighet er at en dansk embetsmann som flyttet tilbake til Danmark kan ha tatt med seg en stuepike, f.eks. Maren tilbake til Danmark? Jeg anser det som mer sannsynlig enn at hun skulle ha reist ned på egenhånd pga et religiøst kall?

John Kjoss
Innlegg: 6
Registrert: 17. desember 2010 kl. 21.10
Sted: OSLO

Re: Johan Henrik Stabell-Maren Sørensdatter Torjussen Kjeren

Legg inn av John Kjoss » 23. april 2016 kl. 13.46

Takk for svar. Så vidt jeg kan skjønne er det ikke lett å komme til bunns i denne saken. Jeg skal komme med noen betraktninger som kan bidra til å kaste lys over giftermålet. Johan Henrik Stabell har trolig ikke virket som prest i Norge. Ifølge Dansk Demografisk Database er han student i 1801, fullfører cand. Theol. i 1802 og fra 17 oktober 1806 til 1808 er han ansatt som adjunkt ved Viborg Latinskole. Men fra 1802 til 1806 finner jeg ingen opplysninger.
I Kattegat-Skagerrak prosjektet utgitt i 1987 er det skrevet om religiøse vekkinger og foreningsliv, deriblant om haugianerne i Danmark og Sverige. Der er det nevnt at det i Kristiansand i 1804 var en liten, men innflytelsesrik gruppe av haugianere. Disse haugianerne har trolig drevet forkynnervirksomhet i byen.
Linda Helen Haukland har skrevet om Spor av Haugiansk Feminisme. Hun skriver at Hauge så på kvinnen som likeverdig med mannen og som en aktiv medvandrer. Forfatteren nevner to haugianske kvinner som reiste til Jylland i 1803 for å forkynne. De kom ikke tilbake til Norge før 1808.
I Kattegat-Skagerrak prosjektet er det også skrevet noe om Brødrevennene eller Herrnhuterne. Norske tilhengere sto i kontakt med Brødrevennene i Christiansfeld på Jylland. Brødrevennene bygde Agders første bedehus i 1780 i Vanse. Deres lære og religion ble kjent av mange i Vest-Agder. Så kanskje Maren har latt seg påvirke av Brødrevennenes misjonering.

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Johan Henrik Stabell-Maren Sørensdatter Torjussen Kjeren

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 23. april 2016 kl. 17.56

Man vet selvfølgelig ikke hva som skjedde, men at en ung umyndig pike, datter av en vognmann i Kristiansand, skulle ha fått tillatelse av sin far til å reise til det store utland på egen hånd og misjonere for over 200 år siden syns jeg fortsatt høres ganske usannsynlig ut. ?

At det er et tomt hull på 4 år i teologens CV er vel absolutt en merkelig sak?
Hva kan han ha gjort i denne tiden?
Kolonien Norge lå rett i nærheten av Jylland, og på den tiden var vel en danske sikret jobb av et eller annet slag her bare i kraft av sin nasjonalitet, språk og skrive/leseferdighet?

Jeg vet ihvertfall hvor jeg ville ha konsentrert letingen...

Står det forresten noen av hennes slekt som kausjonister ved bryllupet i Danmark?

John Kjoss
Innlegg: 6
Registrert: 17. desember 2010 kl. 21.10
Sted: OSLO

Re: Johan Henrik Stabell-Maren Sørensdatter Torjussen Kjeren

Legg inn av John Kjoss » 26. april 2016 kl. 15.08

Takk for svar. For å prøve å finne ut mer om saken har jeg vært i kontakt med Statsarkivet i Kristiansand. De opplyser at det ikke finnes oversikt over verken innflyttede til Kristiansand eller geistlige i Kristiansand og omegn for den aktuelle perioden. Derimot finnes det en trykt bok, «Slekten Stabel-Stabell ca. 1200 til 1950. I boka er det beskrevet viktige milepeler i Johan Henrik Stabells liv fra han ble student i 1798. Deretter Cand. Phil. april 1799, Cand. Theol. 25 oktober 1802, Hører (lærer) ved Viborg Latinskole 1803 og adjunkt ved samme skole fra 5 september 1803, sogneprest i Vinding kirke 11 juni 1803 og ordinert 4 august 1803, avla den homiletiske (bruk av bibeltekster) og katekesiske prøve 12 januar 1806. Som sogneprest ble han forflyttet til Hinge sogn 23 mars 1819. Disse opplysninger bekrefter at han har hatt et sammenhengende virke på Jylland. Men vi vil selvsagt aldri få vite om han har hatt kortere opphold i Norge. Hvilket ærend Maren har hatt for å krysse Skagerrak som ung jente får vi trolig aldri svar på.
I kirkeboka for Viborg domsogn er det ikke nevnt noen kausjonister i det hele tatt ved bryllupet i 1808.
DIS-Danmark har også sitt forum. Så hvis det ikke dukker opp flere opplysninger, har jeg tenkt å legge ut saken på deres nettsider.

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Johan Henrik Stabell-Maren Sørensdatter Torjussen Kjeren

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 26. april 2016 kl. 18.26

Lykke til ! :-)

Jeg ville bare påpeke at saken var såpass åpen at jeg syntes det definitivt var rom for andre mulige løsninger. Det dukker jo stadig opp underlig konstellasjoner bakigjennom, hvor man må bruke mye fantasi for å tenke seg hvor/hvordan akkurat de kan ha funnet hverandre.

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand»